7 Manieren Waarop Trustpilot Jouw Omzet Verhoogt [En Hoe Je Er Vandaag Mee Kan Starten]
Vandaag tonen we je exact hoe Trustpilot het vertrouwen van klanten helpt winnen.
Studies tonen dat een product met review tot drie keer meer verkocht werd, vergeleken met hetzelfde product zonder review. Gemiddeld geeft een product of service met review een consument tot 86% meer vertrouwen.
Wees gerust, we duiken niet verder in de statistiek. De principes achter Trustpilot zijn simpel.
En belangrijker, ze werken!
Laten we gelijk beginnen!
Wat is Trustpilot, en wat kost het?
Simpel gezegd: het optimaliseren van jouw website, om op die manier hoger in de zoekresultaten te komen. Het heeft betrekking op organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Dit staat dus los van betaalde zoekresultaten, zoals bijv. GoogleAds, de zogeheten SEA (Search Engine Advertising).
De Trustpilot applicatie voegt een score en reviews aan je producten of services toe. Kopers laten een review achter, en de volgende bezoekers van je website zien de scores en lezen de reviews. Dit helpt hen beslissen of dit product of service is wat ze zoeken.
Een Trustpilot abonnement kost je 125 euro per maand.
Denk je dat dat veel is?
Lees verder en je begrijpt direct waarom Trustpilot elke cent waard is.
#1 Klanten willen bevestiging dat ze een goede keuze maken
Dit noemt men “social proof”.
Een straat vol restaurants in een stad die je niet kent. Sommigen zitten vol, in anderen zit niemand.
Welk restaurant kies je?
Onbewust denken we dan dat de groep meer weet dan wij. En volgen we de beslissing van de groep.
Verplaats je nu online. Je ziet dat een grote groep dit product al gekocht heeft. En dat niet alleen. Ze hebben het zelfs een goede score gegeven.
Alsof je opnieuw langs dat volle restaurant loopt, en iedereen in het restaurant een bordje omhooghoudt met een score tussen 1 en 5.
#2 Reviews zijn belangrijk wanneer foto’s niet genoeg informatie tonen
Ik zocht een rok online, maar de lengte was onduidelijk op de foto. In een review stond “met mijn 1m60, kwam de rok tot net onder mijn knieën”. Top, want ik ben 1m70, en zocht een rok die tot boven mijn knieën kwam.
Hetzelfde verhaal wanneer je een review leest dat “het geluid van de televisie excellent is”. Deze review is 100 keer belangrijker dan de onbegrijpelijke geluidsspecificaties die op de verpakking geschreven staan.
Of wat denk je van een review door een koper dat “de sneeuwkettingen echt heel eenvoudig op te leggen zijn”.
Fabrikanten en verkopers doen beloftes over hun producten. Klanten hun vertrouwen groeit wanneer gebruikers deze beloftes bevestigen!
#3 Reviews beïnvloeden je ranking op Google [Search engine optimalisation]
Google wil zijn bezoekers waardevolle en betrouwbare informatie geven. Reviews zijn een belangrijke bron van informatie, en dus kijkt Google naar alle reviews die je op verschillende kanalen ontvangt.
Trustpilot is een Google Partner. Wanneer je zoekt op Google, staat de score van Trustpilot mee tussen de zoekresultaten.
Het is bewezen dat de aanwezigheid van die score leidt tot meer clicks. Wanneer die extra clicks zich vertalen in extra aankopen, zal Google dit opnieuw zien. En je belonen met een hogere ranking. Het is een vicieuze cirkel. Dit is de zogenaamde Search Engine Optimalisation, of SEO)
Trustpilot is wereldwijd de grootste Google Partner wat reviews betreft.
Tenslotte, Trustpilot kan rechtstreeks integreren in je advertentie indien je Google Ads of Google Shopping gebruikt.
#4 Klanten zijn onzeker over producten die duurder / goedkoper dan verwacht zijn
De meeste mensen denken dat een duurder product vaak een beter product is.
Dit is soms het geval, en vaak helemaal niet.
Reviews kunnen de klant tonen dat jouw goedkopere product net zo goed is als de duurdere variant van de concurrentie.
Of omgekeerd, wanneer jouw duurdere product superieur is, zullen lovende reviews de klant kunnen overtuigen.
Dit helpt klanten de beste prijs – kwaliteitverhouding te vinden.
#5 Klanten zijn onzeker in de aanschaf van services die ze niet kennen
Niemand verspilt graag zijn tijd, en niemand verspilt graag zijn geld. Dus we proberen zo snel mogelijk zoveel mogelijk informatie te krijgen voor belangrijke beslissingen.
Sommige keuzes maken we maar een paar keer in ons leven, maar kosten duizenden euro’s. Meestal vraag je het aan vrienden, familie of collega’s. Als het bij hen goed was, zal het bij jou ook wel goed zijn. Sneller en betrouwbaar dan tien verschillende verkopers te bezoeken, en het dan uiteindelijk nog niet zeker te weten.
Is die tweedehands autoverkoper wel betrouwbaar? Kan deze schrijnwerker mijn nieuwe keuken wel proper afwerken? Kan ik deze boekhouder vertrouwen met mijn geld? Is deze hartchirurg wel ervaren genoeg om mij te opereren?
Reviews lossen dit probleem op. Je zal een onbekende op het internet niet zo snel vertrouwen als een vriend of een familielid. Maar als meer dan tien onbekenden een goede score beginnen geven, groeit het vertrouwen snel.
#6 Klanten willen graag weten of het product niet na twee weken stuk is
We kiezen graag merken, omdat we overtuigd zijn van de kwaliteit: We kiezen Duitse kwaliteit voor de afwasmachine, maar Franse ingrediënten in de keuken.
Maar wat als je de merken niet kent.
Je wilt een fitnesstoestel kopen en hoopt dat het toestel na twee jaar nog in optimale staat is.
Wanneer klanten vinden dat iets onaanvaardbaar snel slijt zullen ze dit laten weten. Een Trustpilot op jouw website maakt het jouw klanten duidelijk dat je producten na zes maanden nog steeds werken.
#7 reviews zijn overal
Als laatste punt van bewijs, gebruiken we zelf social proof. Reviews zijn overal. Kies je een hotel op Booking.com, dan staat er een review. Kies je een restaurant op Tripadvisor, dan staat er een review. Boek je een Uber, dan beoordelen chauffeur en passagier elkaar.
Er is geen online platform in de wereld te vinden dat niet werkt met reviews.
Is dat niet voldoende bevestiging om het zelf ook te gebruiken?
Bonus: Reviews identificeren de zwakke plekken van je bedrijf.
Feedback is een geschenk. Dit is een vaak gehoorde uitspraak. En met Trustpilot, meer waar dan ooit.
Want wat als dertig reviewers je allemaal net niet die vijfde ster geven? En allemaal om dezelfde reden?
Je krijgt de pijnpunten van je product of service in je schoot geworpen. Is dat geen luxe?
Hoe vandaag intekenen?
Nu zouden we graag van jou horen.
Ben jij overtuigd van de meerwaarde van Trustpilot? En wil je vandaag nog de details voor je abonnement ontvangen? Wil jij ook je Google SEO verhogen?
Wil jij ook meer reviews verzamelen op 1 centrale plaats en geïntegreerd op social media, Google, je website, nieuwsbrieven enz??Contacteer ons vandaag nog!