+32 0 496 96 91 31 [email protected]
Jouw website hoger in Google? Lees hier de beste SEO-tips!

Wanneer je een website beheert wil je uiteraard dat zoveel mogelijk mensen jouw website bezoeken. Een goede ranking in de zoekresultaten, van zoekmachines zoals Google, is hierbij essentieel.
In dit artikel lees je wat Search Engine Optimazation (SEO) precies is en wat is het belang hiervan is. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen inhoudelijke en technische zoekmachineoptimalisatie.

 

Wat is Search Engine Optimazation?

Simpel gezegd: het optimaliseren van jouw website, om op die manier hoger in de zoekresultaten te komen. Het heeft betrekking op organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Dit staat dus los van betaalde zoekresultaten, zoals bijv. GoogleAds, de zogeheten SEA (Search Engine Advertising).

 

Er zijn verschillende zoekmachines, zoals Yahoo!, Bing, DuckDuckGo en – natuurlijk – Google. Bijna 95% van alle internetgebruikers maakt gebruik van laatstgenoemde zoekmachine.
De algoritmes van zoekmachines worden steeds slimmer. De werkwijze verandert dan ook regelmatig. Zo was het voor jaren terug nog belangrijk om zoveel mogelijk keywords (zoekwoorden) in de content te stoppen, om zodoende hoger in de resultaten te komen. Maar hier werd alg snel ‘misbruik’ van gemaakt. Zo kwamen er steeds meer websites die zoveel mogelijk keywords in een tekst propten, puur met het oog op ranking. Uiteraard ging dit algauw ten koste van de kwaliteit en leesbaarheid. Daarom is meer = beter in deze context tegenwoordig niet meer aan de orde. De robots/spiders (deze indexeren webpagina’s) worden steeds slimmer en kijken inmiddels veel breder en geavanceerder naar content.

Maar ook al zijn de ontwikkelingen continu in beweging, toch zijn er wel degelijk zaken die een goede vindbaarheid ten goede komen – en blijven. Lees hieronder alle tips!

Inhoudelijke SEO

1. Content is the key

Met bijna 2 miljard websites wereldwijd is het aanbod enorm. Het is dan ook een hele opgave om jouw content onder de aandacht te krijgen. Het onderwerp dat jij online wil presenteren zal inmiddels niet meer uniek zijn met zo’n gigantisch aanbod.

Een van de belangrijkste voorwaarden waarop zoekmachines websites selecteren is het bieden van unieke, kwalitatieve en goed leesbare content.

 

* Uniek.

Heeft jouw website (webpagina) een meerwaarde binnen de enorme stroom informatie? Wanneer jij met jouw content deze meerwaarde kan bieden, beloont de zoekmachine dit door jouw site hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Stel jezelf de vraag: wat heb jij te bieden, wat concurrenten wellicht missen? Waarin onderscheid jij jezelf? Speel hier op in!

* Kwaliteit.

Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van kwalitatieve content en herkent inmiddels ook bepaald zoekgedrag van gebruikers, zoals het gebruik van synoniemen op zoekwoorden. De zoekmachine neemt bijna menselijke lees-vormen aan en weet zodanig vraag en aanbod steeds beter op elkaar af te stemmen. Tip: voeg regelmatig kwalitatieve, nieuwe content toe. Het plaatsen van goede blogs en nieuwsartikelen is een veelgebruikte en goede tool om een betere positionering te bewerkstelligen.

* Goed leesbaar.

Maak je content voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk. Gebruik niet te lange zinnen en geen te moeilijke woorden. Een actieve schrijfvorm geniet de voorkeur.
Gebruik koppen, tussenkoppen, links, vet-/schuingedrukte tekst en/of menuankers in je tekst om de leesbaarheid te bevorderen.

Richt je aandacht niet alleen op tekst maar ook op relevante afbeeldingen (met goede Alt-beschrijvingen). Ook hier wordt door zoekmachines naar gekeken.

2. Zoekwoorden

Het bepalen van goede, relevante zoekwoorden is onmisbaar voor een goede zoekmachineoptimalisatie. Hiervoor is het belangrijk om in de huid te kruipen van je doelgroep. Op welke woorden/woordcombinaties zullen zij gaan zoeken?

Er zijn verschillende tools die je daarbij kunnen helpen, zoals Keyword Surfer. Ook Autocomplete kan hierin zeer nuttig zijn. Dit zijn de suggesties die de zoekmachine weergeeft, wanneer je iets in de zoekbalk typt. Deze suggesties zijn gebaseerd op het zoekgedrag van anderen.

3. Tekstlengte

Een pagina met maar weinig tekst wordt algauw als niet waardevol bestempeld door zoekmachines.
Om goed beoordeeld te worden is dan ook een minimale hoeveelheid woorden nodig.
Afhankelijk van de webpaginasoort zijn er een bepaald hoeveelheid woorden aan te bevelen.
Bij een blogpost staat bijvoorbeeld een minimum van 300 woorden. Maar meer woorden geniet absoluut de voorkeur, al blijft kwaliteit en leesbaarheid hierin essentieel.

Het regelmatig gebruiken van zoekwoorden in je tekst is belangrijk. Maar, zoals ook al eerder aangehaald; overdrijf hierin niet. Zoekmachines weten ‘zinloze’ bladvulling steeds beter te herkennen en dit wordt bestraft door juist een lagere positionering.

4. Relevante titel en tussenkopjes

Zoals gezegd worden zoekmachines steeds beter om inhoud op een bijna menselijke wijze te scannen en te lezen. Een goede tekst is dan ook goed gestructureerd. Voorzie je webpagina altijd met een relevante titel en maak gebruik van tussenkopjes, met goede keywords.

Laat het keyword in de eerste alinea terugkomen zorg dat belangrijke inhoud in de eerste alinea’s wordt geplaatst.

5. Meta-beschrijving

De meta-description is een beschrijving van de inhoud van jouw pagina. Een goede description weet bezoekers te ‘triggeren’ jouw webpagina te bezoeken. Denk hier dus goed over na.
Om een goede meta-description te creëren zul je duidelijk in kaart moeten brengen welke zoekwoorden relevant zijn. Waarop zullen mensen zoeken, om bij jouw pagina uit te komen?
Een goede meta-beschrijving bevat sowieso het keyword.

De meta beschrijving wordt niet direct op je website weergegeven. Deze wordt vaak wel weergegeven in de zoekresultaten, als beschrijving van jouw specifieke webpagina (weergegeven onder de titel).

Deze beschrijving bevat circa 120-155 karakters. Langer kan ook, maar de kans bestaat dat meer dan 155 karakters niet meer worden getoond in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste informatie in de eerste 155 karakters bevindt.

6. Links

Je scoort goed in ranking wanneer er door andere websites naar jouw website wordt gelinkt. Linkbuilding is een methode die veel door marketeers wordt toegepast. Helaas wordt deze methode ook veel misbruikt, door onbekende en irrelevante bedrijven te benaderen voor linkruil. Daarom worden zoekmachines ook op dit gebied steeds slimmer.

Let er bij linkbuilding daarom altijd op dat relevante websites naar jouw site verwijzen. Websites met een hoog bezoekersaantal scoren hierin uiteraard hoger. Deze worden door zoekmachines als ‘belangrijkere bronnen’ beschouwd.

Het gebruik van Social Media wordt hierin ook als belangrijke bron gezien door zoekmachines. Zorg dus dat je actief bent op deze kanalen en creeer interactie met jouw doelgroep. Geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om berichten te delen of om reacties te plaatsen op jouw pagina’s.

Behalve deze externe links, is het gebruik van interne links ook waardevol voor een goede vindbaarheid. Interne links zijn links die naar een andere webpagina van jouw site doorverwijzen. Dit bevordert daarnaast de leesbaarheid van jouw tekst.

Technische SEO

Op technisch gebied valt er ook veel winst te behalen, op het gebied van vindbaarheid. Een website die gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan, en zich weet te presenteren met een goed en toegankelijk design scoort dan ook zonder meer punten.

1. Structuur

Behalve voor je bezoekers is het voor zoekmachines ook van belang van je website een goede en overzichtelijke structuur heeft.
Een niet te diepe structuur is hierin heel waardevol. Hiermee wordt bedoeld dat dieper liggende pagina’s (bijvoorbeeld sub-submenu’s) als minder waardevol worden beschouwd door zoekmachines en daardoor ook minder snel worden weergegeven. Een zogeheten platte structuur, waarbij je als gebruiker ook niet teveel hoeft door te klikken, is daarom zeer gewenst.

 

 Enkele andere tips:

  • Het gebruik van breadcrumbs is een methode om zoekmachines de structuur van je site te tonen.
  • Houd ook bij je URL’s rekening met het gebruik van relevante keywords.
  • Een goed taxonomiesysteem is ook een voorbeeld van een goede structuur. Tags en categorieën zijn voorbeelden van taxonomiesystemen.

 Veilige verbinding

Je website maakt al snel gebruik van gebruikersgegevens. Zeker wanneer je een webshop hebt of wanneer jouw gebruikers kunnen inloggen, maar ook al wanneer mensen een contactformulier invullen en versturen. Het is hiervoor belangrijk om deze gegevensoverdracht veilig te laten verlopen. Heb hebben van een veilige site wordt dan ook erg belangrijk bevonden en gewaardeerd met een hogere positionering door zoekmachines.
Je krijgt een veilige site met een SSL-certificaat, met als gevolg dat jouw URL-link gebruik maakt van een https-verbinding in plaats van een http-verbinding.

Responsive website

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van internet op tablets en smartphones. Daarom waarderen zoekmachines het wanneer jouw website op zowel desktop, tablet en mobiel goed te gebruiken is.

Het hebben van een zogeheten responsive website is dan ook erg belangrijk. Deze schaalt mee met de afmetingen van de site, met het behoud van een goede leesbaarheid en bruikbaarheid.

Websitegrootte en laadsnelheid

Ten slotte is de grootte van de website van belang voor een goede vindbaarheid. Word dat je website niet (onnodig) groot is opgezet. Let hierbij ook op bestandsgroottes van afbeeldingen en video’s.

De laadsnelheid van de site is eveneens een belangrijk punt. Websites die veel tijd nodig hebben om te laden worden door zoekmachines lager gerankt; ze leveren immers in op gebruiksvriendelijkheid.
Er zijn verschillende tools om erachter te komen wat de laadsnelheid is van jouw website. Een mogelijke tool is PageSpeed Insights.

Geduld

Je zult niet van het één op het andere moment bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Je zult je positie moeten verdienen. Veel bezoekers op jouw site betekent een goede, betrouwbare bron. Met als gevolg een hogere positionering. Zeker in de start-up fase (maar ook later) helpt het om je content veel te delen, om zoveel mogelijk mensen naar je website te krijgen. hierin kunnen Social Media zeer helpend werken.

En dan, last but not least… Belangrijk om te weten is dat zoekmachineoptimalisatie niet een kwestie is van eenmalig investeren, maar van continu actief blijven. Blijf investeren in een goede vindbaarheid en bekijk jouw site regelmatig door de ogen van jouw doelgroep.

Jouw website hoger in Google? Contacteer ons vandaag nog!